نماينده سازمان ملل در افغانستان خواستار احترام به آزادي مطبوعات شد
احمدمنصور احمدی احمدمنصور احمدی

نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در افغانستان (يونيما) با اشاره به سوم ماه مي روز جهاني آزادي مطبوعات گفت: آزادي مطبوعات، از جمله حقوق اساسي در هر جامعه دمكراتيكي است كه بايد مورد احترام قرار گيرد.

ايده روز يكشنبه در كابل در گفتگو با خبرنگاران با بيان اين كه ممانعت از فعاليت خبرنگاران غيرقابل قبول است گفت: فعاليت رسانه‌ها براي انتشار حقايق در افغانستان كه انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي را پيش رو دارد، مساله بسيار مهمي است.

وي انتقاد رسانه‌ها از مسوولان حكومت را حق بنيادي آنان در جامعه دمكراتيك دانست و به خبرنگاران افغان توصيه كرد كه با هم متحد باشند و مشتركا ضمن احترام به آزادي بيان ، از اين حق استفاده كنند.

ايده از تلاش خبرنگاران افغان براي دفاع از حقوق خود ابراز رضايت كرد و گفت: رسانه‌ها با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارند، ضمن تلاش براي افزايش آگاهي عمومي، مردم را به شركت فعال در انتخابات آينده ي رياست جمهوري دعوت كنند.

وي يادآور شد: يونيما در تفاهم با كميسيون مستقل حقوق بشر سعي دارد تا فضاي آزاد و منصفانه‌اي را براي تامين حقوق همه ي اتباع افغانستان فراهم سازد.

ايده خواهان رعايت و احترام به آزادي‌هاي پيش بيني شده در قوانين افغانستان شد وابراز اميدواري كرد كه حامد كرزي هرچه زودتر با صدور فرماني مسوولان دولتي را به عدم مداخله در انتخابات رياست جمهوري فراخواند اين مقام سازمان ملل به نقش حمايتي جامعه جهاني در برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان كه ‪۲۹اسد برگزار مي‌شود، اشاره كرد و گفت:

انتخابات امسال را نه جامعه بين‌المللي كه نهادهاي افغانستان برگزار خواهند كرد.

وي در پاسخ به سوالي در مورد نقش و حضور ناظران بين‌المللي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان گفت: هياتي از سوي نهادهايي كه ناظر بر انتخابات هستند براي حقيقت يابي مساله به اين كشور سفر كرده اند.

او وضعيت امنيتي افغانستان را دشوار دانست و در عين حال ابراز اميدواري كرد ناظرين خارجي بتوانند با حضور در مناطق مختلف بر كار راي‌گيري نظارت كنند.

به گفته ايده در اين ارتباط افرادي از اتحاديه اروپا و برخي سازمان‌هاي ديگر به افغانستان اعزام خواهند شد و در كنار ناظرين افغان فعاليت خواهند كرد.

نماينده بان كي مون در افغانستان ابراز اميدواري كرد انتخابات در اين كشور آزاد و تا حد ممكن منصفانه و با توجه به شرايط امنيتي سخت كه كشور با آن مواجه است، برگزار گردد.

وي تصريح كرد: شرايط امنيتي را تا روز ‪۲۹اسد نمي‌توان پيش بيني كرد اما انتخابات بايد شفاف ، داراي اعتبار و مظهر اراده افغان‌ها باشد.

وي همچنين از شورشيان خواست تا در انتخابات شركت كنند.

شش روز بيشتر به پايان زمان ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري افغانستان باقي نمانده و از ميان‪ ۶۰داوطلب احتمالي تاكنون كسي براي ثبت نام به كميسيون مستقل انتخابات مراجعه نكرده است.

ايده به خبرنگاران گفت: كرزي و دو معاون وي ثبت نام نكرده‌اند اما برخي خبرها حكايت از ثبت نام حامد اين سه نفر دارد كه تاكنون اين موضوع تاييد يا تكذيب نشده است.

 


May 3rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات